Vakantie in Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lieke Delft - WaarBenJij.nu Vakantie in Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lieke Delft - WaarBenJij.nu

Vakantie in Yogyakarta

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 April 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Voordat we beginnen met het co-schap maandag en hard moeten gaan werken wilden we nog wat van Java zien, dus besloten we naar Yogyakarta te gaan (8 uur in de trein!). We hebben teveel dingen gedaan om te beschrijven dus ik hou het kort!
Enorm lekker eten trouwens, geweldig dessert op-> brownie met dragonfruit ijs, hmm. Verder natuurlijk ontbijten, lunchen en dineren met rijst. Heerlijk hoor, ik heb al veel verschillende dingen geprobeerd! Wel gek dat je er vrijwel nooit groente bij krijgt. Dan moet je gado gado bestellen -> groente, aardappels en tofu met pindasaus.

Het waterpaleis in Yogya was ten eerste prachtig. We werden op sleeptouw genomen door een Indonesische man die zijn Engels graag wilden verbeteren en zo werden we door een hoop achteraf straatjes geleid (extra leuk natuurlijk) en kregen we eigenlijk een soort guided tour. Het waterpaleis bestaat uit verschillende onderdelen: een haven, een moskee, een zwembad en een soort 'poolhouse' en deze zijn onderling verbonden door ondergrondse gangen. Het hele complex is bedacht door een Portugeze architect en hij heeft allerlei verschillende bouwstijlen gebruikt, Chinese dakpannen, Islamitische vorm gangen, Buddhistische beschermtekenen (lotus vormige trappen) en Europese (dikke) muren. Vroeger werden de ondergrondse gangen ook nog eens omgeven door water (dat moet er geweldig uitgezien hebben, nu was er geen water, maar zijn er honderden huisjes van Indonesiërs die werken voor de sultan die tevens gouverneur is en daarom daar belastingvrij mogen wonen). De vroegere sultan had 3 zwembaden, 1 voor zijn 80 kinderen, 1 voor zijn 30 vrouwen(!) en 1 voor hemzelf. Leuk feitje: er is een toren waar de sultan vroeger op klom om 1 van z'n vrouwen uit te kiezen die dan de eer kreeg hem te vergezellen in zijn privezwembad, echt een bijzondere wereld. De huidige sultan is monogaam, toch erg modern haha.
De dag erna begaven we ons naar een tempel in de buurt met een busje, de Prambanan. Echt ge-wel-dig. Een complex van 6 tempels gebouwd voor de drie hindoe goden, Brahma, Visjnoe en Siva. De grootste was 47 meter hoog! Door een aardbeving is hij ooit ingestord (16e eeuw) en ze zijn nog bezig met opbouwen, laten we zeggen dat de dingen niet zo snel gaan in Indonesië. Het was enorm warm, 40 graden, dus ondanks factor 50 toch wat verbrand, maar doorgezet om nog een tempel te bekijken: de Sewu tempel waar vroeger 240 kleinere tempeltjes omheen stonden, helaas zijn deze met de aardbeving ook ingestort.

De Borobudur tempel was weer een vak apart, man wat was die mooi, geen wonder dat ie op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Echt enorm groot, zo groot dat hij niet op een foto past, en net als de Prambanan gebouwd van andesiet steen, dat is heel donker tot zwart vulkanisch gesteente. Deze tempel is boeddhistisch en vertelt via de muren van de verschillende verdiepingen dmv reliëfs het verhaal van prins Siddharta die later de Boeddha werd.
Het is eigenlijk bijna niet in woorden (of in foto's) te vatten, maar ik heb toch maar wat foto's toegevoegd.
Ondertussen zijn we alweer terug in ons appartementencomplex in Jakarta na weer een lange reis, dus ik ga nog even zwemmen en me voorbereiden op de co-schappen die maandag beginnen!

• 18 April 2015 - 22:51

Tony:

Hoi Lieke,
    Wat heb je mooie dingen gezien en beleefd!
    Prachtig hoor die foto's.
    Veel succes maandag bij de start van Je co- schappen,
    Gr. Tony

• 19 April 2015 - 10:51

Waddek En Mieke:

Super leuk reisverslag en mooie foto's Lieke.
    Geniet van alle mooie nieuwe dingen die je ziet en beleefd.
    Succes met de co-schappen.
    Groeten, Waddek en Mieke